Thursday, October 8, 2009

hamba allah yang maha pengasih

Bumi kelantan dijejaki tepat pukul 5 pagi. Aku disambut dgn kereta gen-2 buatan Malaysia.awal jugak ayah aku datang. Selalunya agak lambat dia datang. Mungkin dah biasa kot mengambil anak2 pulang dari jauh. Sampai dirumah 5.15 pagi. Walidah aku sudah bangun. Tapi dia memang selalu bangun awal pun. Nak siapkan makanan untuk adik-adikku yg masih lagi berbaki dua orang untuk kesekolah. Seorang sekolah pagi,dan seorang lagi sekolah p


Minggu ini aku bakal kehilangan seorang lagi sahabat. Seorang sahabat yang senantiasa sabar melayan kerenah aku yang selalu meyakiti hatinya. Namun dia tetap sabar dengan aku. Sukar untuk dicari untuk yang kedua.

NIK ABDUL HANNAN (HAMBA TUHAN YANG MAHA PENGASIH). Perkenalan aku dengan Hannan agak lama, Cuma kami yang tidak mengenali antara satu sama lain. Dia bersekolah rendah disebelah sekolah rendah yang aku belajar. Di kampung kami terdapat dua buah sekolah rendah yang kedudukannnya sebelah menyebelah. Jadi ibu bapa bebas hendak menghantar anak-anak mereka ke sekolah yang mana satu. Perkenalan aku dengan hannan bermula pada tingkatan dua. Kami ditempatkan dalam satu kelas yang sama. Masa tingkatan satu kami tidak sekelas walaupun belajar dalam aliran yang sama (aliran arab)-arab komunikasi sahaja-.

Bagaimana aku mengenali Hannan?? Kisahnya bermula di pusat sumber sekolah, waktu pendidikan jasmani. Mathematics mempertemukan kami. Macam cerita cinta pulak. Haha.. Tapi inilah kisah cinta aku dengan seorang sahabat. Cinta kepada seorang hamba ALLAH kerana ALLAH. Seperti diakui,kelemahan terbesar aku ialah mathematic. Namun dgn bantuan hannan, prestasi math ak meningkat.. hubungan persahabatan kami berlarutan sampai tingkatan 3. selepas PMR diumumkan, alhamdulillah kami mendapat keputusan yg cemerlang dan mendapat tawaran ke MRSM yg sama,tapi kami menolak. Kami percaya rezeki kami masih lagi disekolah lama. Persahabatan kami diteruskan sehingga tingkatan lima.Tingkatan 5,tahun yg penuh dgn cabaran. Banyak kali hati terguris. Mulut ak agak laju sikit. Jadi kalau tak dikawal, segala benda keluar. Pernah sekali aku memarahi hannan dgn kata-kata yg bisa memutuskan tali persahabatan yg telah tebina sekian lama. Namun satu benda aku respect kat Hanann, dia sempoi,tak amek kisah. Dia tahu yg ak agak tertekan dengan segala benda –debate,prs,study,keje add math yg bertimbun- etc.. dia wat derk je.

Lepas 2-3 hari boleh plak gelak2.

Lepas SPM,masing2 membuat haluan sendiri. Ak meneruskan pengajian di UIAM, bidang perubatan. Hannan meneruskan pengajian di MSU,persediaan ke India dalam bidang perubatan. Esok ( 7hb),hannan bakal bertolak ke India. Agak sedih. Teman untuk diajak keluar tatkala hujung minggu muncul sudah tidak ada. Sahabat untuk melepaskan tekanan sudah tiada. Satu kekesalan. Sepatutnya hari ni ( 6 hb), aku berjanji untuk kerumahnya, namun disebabkan maslah kenderaan, hasrat iu terpaksa dilupakan. Walidah menggunakan kereta kancil untuk ke kantor. Satu kekesalan yang amat sgt bersarang dihati aku. Apa2 pn ak hanya mendoakan yg terbaik untuk beliau.


post ini ditulis pada 6 hb

di "paste" pada 9 hb

3 comments:

Unknown said...

nana tumpang terharu bagi pihak hanan ble baca post nie..hihi

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.