Thursday, December 10, 2009

.:dua kisah satu rasa:.

salam alaik.

setelah berjeda buat beberapa ketika kerana memenuhi tuntutan akademik yang tidak pernah putus-putus, ana kini boleh melepaskan lelah sementara berada di rumah. MID BREAK. ok let gets dirty!

kisah 1 :

selalunya, orang selalu cakap dia takut akan hantu. walhal dia tak pernah tengok pun rupa hantu. tapi kepada ALLAH tak pernah pulak takut. walhal dia pun tidak tahu bagaimana bentuk ALLAH itu. tapi dia tahu yang ALLAH itu tuhan sekalian alam. buktinya dalam surah al-fatihah ayat pertama ."segala puji bagi ALLAH tuhan sekelian alam". sudah nyata bahawa ALLAH itu TUAN yang mengawal seluruh alam ini. Segala puji bagi ALLAH itu bermaksud kita memuji ALLAH kerana mentadbir alam ini.kalaulah benda lain yang mentadbur alam ini, 'confirm' porak peranda. namun walaupun sudah terbukti yang allah itu TUAN kepada tuan, manusia masih juga melakukan maksiat, tak kiralah besar ke kecil."diri ini turut terasa". kenapa? anda sendiri fikirkan.

kisah 2:

situasi di Central Spine HMS department.
student second year( golongan yang tak exempeted )sibuk mencari jawapan kepada soalan midsem physics. ada yang membuat consultation. ada yang berbincang ngan kawan dsb. bertembung ngan shake ngan amy. dia orang baru lepas consultation. sempat borak-borak ngan shake sambil bincang consultation.

sham: selalu jek salah
shake: aku pun
sham: aku tak pernah yakin pada diri sendiri
shake: kau bukan tak yakin. KAU TAKUT PADA NOMBOR.(selamba je cakap)

memang. aku takut pada nombor. bagi aku nombor sangat mengerikan. tak tahulah kenapa.

sham: camne kau tahu shake?
shake: aku suka perhatikan orang.

aku senyum.shake memang suka tgk org. sampai benda2 kecik pn dia boleh nampak. even perangai rumate aku pn dia boleh tahu. sape kah dia? rahasia kami berdua.
aku memang lemah dengan subjek berkaitan dengan nombor. minta maaf. aku memang kurengg dengan nombor. tapi kalau bio atau benda2 yang boleh bygkan gambar dalam otak ni insya-allah boleh. setiap kali buat latihan dgn nombor, konfem takde semangat. minta maaf. aku memang tak berape hebat untuk 'deal' dgn nombor. puas dipujuk,puas dirayu,hati ini tetap tidak mahu menerima. org kata dari mata turun ke hati. namun semakin byk aku tgk nombor, semakin gugup hati aku. serius. definitely i cant live within a world that full with numbers. tapi aku dah pilih jalan ni. bidang sains. nak tak nak,kena deal dgn nombor. pada mulanya hati menentang, tapi walaubagaimanapun hati ini menentang, aku perlu menerima hakikat yang nombor tak dapat dipisah-kan dengan budak sains.

kadang-kadang terfikir kenapa ALLAH takdirkan aku memilih bidang sains sedangkan aku tidaklah sehebat mana. kelogikan akal aku tidak setinggi FAQIH, pemahaman aku tidak sehebat IRFAN, kerajinan aku tidak sekuat LUTFI dan pengaplikasian segala formula dalam kehidupan aku tidak se"CEKANG" munirah syakirah. kadang-kadang ingin sahaja berhenti setakat ini. tidak mampu lagi rasanye diri ini untuk mengahdapi segala nombor dan formula yang perlu dihadam. putus asa pernah tumbuh dalam diri. namun aku masih ingat "putus asa itu salah satu sifat syaitan". kudrat ini digagahkan jugak menghadapi segala nombor-nombor dan formula-formula yang perlu dilarutkan agar menjadi standard solution yang mempunyai pH 7 dalam otak. hanya sabar yang mampu melarutkan semua menjadi satu solution yang bakal ditirate atas kertas soalan untuk mendapatkan hasil yang diperlukan.

maaf nada kekecewaan. mungkin emosi belum stabil dengan masalah yang melanda diri.

.:salam alaik:.

ps:baru smpai rumah.ngantuk.

10 comments:

M Syakirah said...

=)...FARISHAM TAKUT PADA NOMBOR...itu bukan hanya satu telah..bukan satu fakta...fakta tidak boleh berubah...telahan boleh dibuktikan salah...tunjukkan pada aku telahan aku punyai percentage error yang sgt tgi...aku tau kau mampu...aku x hebat bio..aku x mampu buat bio mcm buku cerita..tp kau mampu...anggapkan nombor tuh mcm kisah hidup kau sendiri...phyisc punye midsem susah..adehh..huhuh

sham moduLLus said...

hehehe
sir aku cakap senang je.
tertipu dgn sir.
aku takut tak mampu nak buktikan. huh!

Unknown said...

nombor mengingatkan saya kpd tchr narizan..hihihi

Unknown said...

aku kureng sket math ni. so ape2 yg berkaitan ngan math, mintak maap la..

ps. neway.. farisham n shake, u guys got something goin on ke?? :D

sham moduLLus said...
This comment has been removed by the author.
sham moduLLus said...

ain: biar betui kau??? :P

aku ngan shake??? hehehe

nana: how i miss tcher norizan!!!

M Syakirah said...

ya ada sumthing..ada meja..ada lecturer ada kawan2..huhuhuhuh...btol dak sher..??huhuhuhuhu...

sham moduLLus said...

yeap. memang ada sumthing. keyboard depan aku ni. laptop.hahaha

light seeker said...

farisham!!!.. namaku muncul di blogmu lagi...waahhh~.. terima kasih, sahabatku.. neway, yes.. numbers is ur puzzle.. it's quite mysterious, but i think it's okay with someone with good abilities in language n so on.. numbers is NUMBERS..just numbers!!!..hehehe~.. but, u hv sumthing inside dat nobody could have.. i believe everyone is unique in their own ways.. thus, we need it, so we need u.. so, let's strive together-gether... running with spirits to our dreams.. it's now or never,sherr.. come on.. lets keep pur faith strong!!!.


p/s: rajen komen.. blog sendiri malas plak nk update.. hadoyai~.. sukar sekali bagiku, mengapakah???..huhu.. there's a way.. i must find it!!!...=)

sham moduLLus said...

faqeh: yeah its just only numbers right???? whats the big deal. i know i can do it. yes!!!! tq a lot.